volkstuinvereniging maasland

Tuin tips voor de beginnende tuinder

Om plezier in het tuinieren te hebben en uw tuin er netjes te laten uitzien volgen een aantal aanwijzingen:

spitwerk voor eind april uitvoeren;
bij droog weer regelmatig te schoffelen, het liefst na een regenbui omdat het onkruid dan opnieuw gaat kiemen;
bij regenachtig weer met de hand te wieden, omdat de grond dan te vochtig is om te schoffelen, maar het onkruid wel los zit
onkruid te verwijderen voor het zaad schiet;
te gieten bij voorkeur 's morgens vroeg of anders aan het eind van de dag;
voor uw tuin een activiteitenkalender bij te houden (verkrijgbaar bij het bestuur);
uw fruitbomen en struiken te snoeien in de winter bij niet vriezend weer;
zomersnoei toe te passen na de bloei en te denken aan de grondregel: snoeien doet groeien;
aardbeistekken te planten in de maand juli;
tijdens uw vakantie - in het bijzonder vroeg in het voorjaar - iemand te vragen die uw tuin in deze periode regelmatig kan verzorgen.

Uien ziekte

Hoe komt het dat er vaak uienziekte voorkomt? En hoe kan je dit voorkomen?
Het komt voor bij het niet goed wissellen van gewassen, er word teveel verbouwd op een en de zelfde plaats.
Er wordt teveel verse stalmest gebruikt.
Het is te voorkomen door goede wisselteelt toe te passen. Men kan de grond voor het planten van de uien behandelen met diverse biologische produkten die in de handel te verkrijgen zijn en waardoor de kans op ziekte verkleind wordt.

Witte vlieg

Wat kan je doen tegen de witte vlieg (luis) op de boerenkool.
Één behandeling bestaat er niet voor je zal diverse maatregelen moeten nemen.
Zorg ervoor dat ook hier de wisselteelt wordt toegepast.
Kontroleer regelmatig de planten
Plaats de planten onder een tunnel van insekten gaas.
Duikt de witte vlieg op dan kan het helpen om te spuiten met brandnetelgier, Spruzit e.d.

Spitten
Op kleigrond is de herfst de tijd om de groentebedden om te spitten.
Dat is althans de gangbare mening in tuindersland. De grove kluitenkunnen in de winter onder invloed van de vorst verkruimeln en dat levert in het voorjaar weer mooie grond op om op te telen.
Spitten heeft echter ook nadelen: het bodemleven wordt verstoord en de vruchtbare bovenlaag wordt verdunt (want die verdwijnt deels naar lagere regionen). Ook voor de rug van de tuinman of-vrouw heeft het spitten bepaald niet alleen voordelen.
Daarom is het goed om te weten dat het ook zonder spitten kan. Voorwaarde is wel dat er dan andere maatregelingen worden getroffen om een goede structuur van de bodem te handhaven of te krijgen.
Deze zijn: zorgen voor een goede vruchtwisseling, opnemen van groenbemesters in het teeltplan en leeggekomen bedden vorzien van een goede mulchlaag.

Het teeltplan
In een teeltplan (met plattegrond) legt u vast welke gewassen waar komen en gedurende welke tijd een teelt beslag legt op een bed.
Zo maakt u voor uzelf inzichtelijk of er nog tijd en ruimte is voor bijvoorbeeld een voor of- nateelt.
Radijzen of raapstelen zijn kort na het zaaien al oogstklaar, dus na zo'n teelt kunt u weer iets anders proberen.
Wordtelen of late aardappelen daarentegen staan lang op een bed en geven dus weinig ruimte voor een volgende teelt in hetzelfde jaar.
Dankzij een goed bijgehouden teeltplan kunt u het jaar daarop zien hoe u de gewassen zo kunt rouleren dat alles op een andere plaats komt dan in het voorgaande jaar. Denk niet      "dat onthoud ik wel" want dat lukt u toch niet. Het rouleren van gewassen in de tuin noemt men de vruchtwisseling. Zo'n vruchtwisseling is hard nodig, want daarmee kunt u bodemuitputting en het uitbreken van ziekten en plagen voorkomen.

Verder
made by basman-productions©  |  basmanproductions@gmail.com